یادی از تکامل گرای خداپرست، مرحوم دکتر محمود بهزاد

کودکی و نوجوانی

دکتر محمود بهزاد سال ۲۲ اسفند ۱۲۹۲ در رشت دیده به جهان گشود ، پدرش جواهرساز بود. چون جواهرات را به سبک فرنگی می ساخت، او را مشهدی علی فرنگی ساز خطاب می‌کردند. تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و جزء اولین دیپلمه‌های گیلان بود.  در سال 1311 با خانم احسان غفاری رهبر ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند به نام های فرامرز ، پریچهر و هوشنگ است

محمود بهزاد در مورد شرایط زندگی خانوادگی خود ، چنین می گوید : « پدرم جواهرساز بود و خیلی آدم روشن و ضدخرافه ای بود. همه ی ما و حتی فرزندان قوم و خویش هایمان را هم ، حتی با زور ، به مدرسه فرستاد. روزنامه خوان بود و مجلات و روزنامه های بادکوبه هم برایش می آمد و در جریان مسائل دنیا بود. یادم است موقع نوشتن اولین کتاب هایم ، به تهران می آمد و هرچه را که لازم بود ، برایم تهیه می کرد ؛ گاهی هم با چه زحمتی. عمویم جواهر می ساخت و پدرم سرپرستی می کرد. هر دو هم عضو نهضت جنگل بودند. یادم هست که همیشه با تفنگ به مغازه می رفت. وقتی بچه بودم ، خیلی از جنگلی ها از جمله دکتر حشمت را دیده ام. در همین حدود اداره ثبت اسناد امروز را می گفتند « قورق کارگذار ». اینجا جایی بود که جنگلی ها را می آوردند و اعدام می کردند. صحنه ای که در کودکی بارها شاهدش بودم. خواهرم مریم که از اولین خانم های تحصیل کرده ی گیلان بود ، سال های متمادی معلم بود. بعدا“ دکتر دندانپزشک شد. خواهر دیگرم مثل مادرم بیشتر اهل عبادت بود. برادر کوچکترم ، مدرسه نظام را در کرمانشاه دید و افسر نیروی هوایی شد. آدم آرمانگرایی بود و به خاطر آرمان هایش هم جان باخت. پنج سال از من کوچکتر بود و کلا“ 39 سال هم زندگی کرد.

تحصیلات

استاد محمود بهزاد پس از اتمام دورة متوسطه، در سال 1311 وارد دانشسرای عالی شد و در سال 1314 با کسب مدال شاگرد اولی در رشته علوم طبیعی و تربیتی از آنجا فارغ التحصیل گردید . پس از اتمام خدمت نظام وظیفه رهسپار کرمانشاه شد و به مدت ۵ سال در آن استان ماند و سپس به رشت مراجعت کرد و به مدت سه سال در دبیرستان شاهپور (شهید بهشتی فعلی) به کار آموزش مشغول بود . در سال ۱۳۲۴ با توجه به علاقهٔ زیادی که به زیست شیمی داشت، به موازات تدریس در دبیرستان البرز تهران در دانشکدهٔ داروسازی ثبت نام کرد و در سال ۱۳۲۸ با اخذ مدرک دکترای داروسازی فازغ التحصیل شد.

 

تصاویر مختلف دکتر بهزاد در  دبیرستان البرز- سال 1334


دانشسرای عالی

 ترجمه و تالیف کتب

استاد دکتر بهزاد پرکارترین نویسنده و مترجم کتاب های علمی در ایران است. تعداد تالیف ها و ترجمه های او به ۹۸ جلد کتاب می‌رسد که ۶۳ کتاب را به تنهایی و ۳۵ کتاب دیگر را به یاری همکاران دانشمند خود تالیف و ترجمه کرده است. آثار او عموماً مورد استقبال و توجه دانش پژوهان، دانشجویان و دانش آموزان قرار گرفته و برخی از تالیف ها و ترجمه‌های وی همانند «داروینیسم و تکامل» اکنون به چاپ دهم رسیده است. اغلب آثار استاد بهزاد توسط ناشران معتبر همانند بنگاه ترجمه و نشر کتاب، شرکت سهامی کتاب های جیبی، امیرکبیر، خوارزمی، نیل، کتاب فروشی مرکزی و نیز انتشارات دانشگاه ها چاپ و منتشر شده است. علاوه بر آثاری که نام برده شد و نیز کتاب هایی که با همکاری دیگر استادان منتشر ساخته، صدها مقاله در زمینه‌های مختلف از وی به چاپ رسیده است. 

او به دلیل آشنایی کامل با زبان فرانسوی و مطالعات مداوم، کتاب «داروین چه می گوید؟» را به سال ۱۳۲۲ تالیف کرد. این کتاب به‌سرعت مورد توجه قرار گرفت و در بازنگری‌های بعدی شرح و بسط یافت و خلاصه‌هایی از دو کتاب «اصل انواع» و «نسب انسان» داروین نیز بدان افزوده شد و از چاپ هفتم «داروینیسم و تکامل» ‌نام گرفت. در مجموع طی ۱۰ چاپ حدود ۴۰ هزار نسخه از این کتاب منتشر شد که در تاریخ انتشار کتاب‌های علمی غیردرسی در ایران کم‌نظیر است. 

او کتاب «راز وراثت» که ترجمه کتاب «از مگس تا آدم» jan Rosta ژان روستان است را در سال ۱۳۲۳ ترجمه کرد. استاد به سه زبان فرانسه، انگلیسی و آلمانی آشنایی دارد. در سال ۱۳۳۹ با ترجمهٔ کتاب «سرگذشت زمین» تالیف جورج گاموف وی برنده جایزه سلطنتی شد.

محمود بهزاد خاطره ای از دکتر عبدالعلی طاعتی نقل می کند و می گوید : « ساده نویسی را او به من آموخت. هم نویسنده ی خوبی بود و هم شاعر خوبی. کتاب « داروین چه می گوید ؟ » را که نوشتم و آماده ی چاپ شد به او دادم که نگاهی کند. بعد از خواندن پاراگراف اول ، نگاهی به من کرد و دوباره خواند و بار دیگر نگاهی به من کردو گفت ، چه می خواهی بگویی ؟ به او گفتم. گفت ، همین را بنویس. نوشتم. بعد گفت ، حالا همین را لفظ قلم بنویس. نوشتم. گفت ، حالا مقایسه کن. دیدم تفاوت وحشتناکی دارد ، خجالت کشیدم و درس بزرگ زندگی ام را یادگرفتم. گفت ، هروقت می خواهی بنویسی ، فکر کن کسی جلوی تو هست ، داری با او حرف می زنی. در واقع این درس هم کمک بزرگی به من کرد و هم من به کمک آن خیلی ها را نویسنده کردم. معمولا“ آنچه نوشته ها را غیرقابل فهم می کند ، اظهار فضل نویسنده است. »

هم او در جایی دیگر می گوید:«وقتی کار چاپ [داروین چه می‌گوید] تمام شد، به قسمت صحافی چاپ‌خانه رفتم، طرز دوختن و جلد کردن را یاد گرفتم و تمام کتاب‌ها را با دست خودم دوختم، صحافی کردم و دادم منتشر کردند. سال بعد کتاب De la mouche a l'hommeنوشته‌ی Jean Rostant را با عنوان «راز وراثت» ترجمه کردم. در این کتاب هفت هشت مورد بود که درست نمی‌فهمیدم. برای آقای دکتر عبدالله شیبانی استاد بسیار عالی‌قدر دانشسرا بدون این که با ایشان آشنایی قبلی داشته باشم، نامه‌ای نوشتم و مشکلم را در میان گذاشتم. ایشان علاوه بر این که ترجمه‌ی صحیح پاراگراف‌های نامفهوم را نوشتند و برایم فرستادند، ضمناً چند صفحه توضیح مطالب مربوط به سؤالاتم را با حوصله و محبت تمام برایم نوشتند، که به راستی کاملاً آموزنده و مفید بود. بزرگواری ایشان که بدون هیچ‌گونه آشنایی با من این همه صمیمانه به من لطف کرده بودند و مرا روشن کرده بودند، چنان در من اثر گذاشت که هیچ گاه از یاد نخواهم برد.

ترجمهٔ کتاب «روانشناسی فیزیولوژیک» که در سال ۱۳۴۸ انتشار یافت، موجب شد برای تدریس روانشناسی فیزیولوژیک به دانشگاه تهران دعوت شود. از آن پس در دانشگاه تهران، دانشسرای عالی و مدرسه عالی دختران به تدریس زیست شناسی و روانشناسی فیزیولوژیک پرداخت. وی از سال ۱۳۳۹ به مدت ۱۵ سال در دبیرستان رازی علوم طبیعی را به زبان فرانسوی تدریس کرد.

تالیف کتب درسی

 در سال ۱۳۲۴ پس از یکی دو بار دست‌ به‌دست شدن انتشار کتاب‌های دبیرستانی بین بخش‌های خصوصی و دولتی، قرار شد تهیه‌ی این کتاب‌ها مجدداً به بخش خصوصی واگذار شود. در این میان بهزاد نیز به‌همراهی دوستانش گروه سه نفره‌ای برای تدوین کتاب‌های درسی علوم طبیعی تشکیل داد که از سال ۱۳۲۴ تا سال ۱۳۴۰ یازده جلد کتاب‌های اول تا ششم دبیرستان را تهیه و تالیف کرد. این مجموعه که تا سال ۱۳۵۲ در کلیه‌ی مدارس کشور تدریس می‌شد، عبارت بود از: بهداشت، گیاه‌شناسی، جانورشناسی، تشریح و فیزیولوژی جانوری و زمین‌شناسی. اما خصوصی‌سازی تولید کتاب‌های درسی که در آغاز با پای‌مردی بزرگانی چون بهزاد به شکوفایی رسیده بود، با به میدان آمدن گروه‌هایی سودجو در مدت کمتر از ۲۰ سال به انحطاط گرایید و دولت ناگزیر شد مجدداً تولید این کتاب‌ها را انحصاری کند.

اقتراح

 اقتراح نام مطلبی است که توسط استاد محمود بهزاد و خانم لیلی آهی در سال 1339 در مجله کتاب ماه منتشر شد. اساس این نوشته، نظرسنجی استاد در باره کتب درسی مدارس بود.این نظرسنجی در باره ی وظیفه ی کتاب های در سی، وضعیت آن ها در ایران و شرایطی که باید داشته باشند تا کم توانی های معلمان را هم پوشش دهند، می باشد. " محمود بهزاد " وظیفه ی کتاب های درسی را دادن اطلاعات لازم و اساسی می داند به صورتی که سبب کنجکاوی دانش آموزن نیز بشود. او اکثر کتاب های درسی موجود را فاقد چنین ویژگی دانسته و چند ویژگی کتاب درسی مناسب را برمی شمارد. " لیلی آهی (ایمن)" در زمینه ی وظیفه ی کتاب های درسی با "محمود بهزاد" هم نظر است و کتاب های درسی موجود را به هیچ وچه کتاب درسی مناسب نمی داند. سپس به بیان ویژگی هایی برای کتاب درسی مناسب می پردازد و در ضمن بیان می کند که کتاب درسی هر قدر مناسب باشد نمی تواند جای خالی معلم خوب را پرکند. وجود کتاب های راهنمای تدریس برای معلمان را راه حلی برای این مشکل می داند.

 این بود که بهزاد در سال ۱۳۴۱ از سوی دکتر پرویز خانلری، وزیر وقت آموزش و پرورش، مامور تاسیس «سازمان کتاب‌های درسی» شد و تا سال ۱۳۴۵ که به‌علت اختلاف با وزیر بعدی استعفا داد، ریاست این سازمان را به‌عهده داشت در این باره اینگونه نقل شده است:

در سال 1341 ( 2 سال پس از بازنشستگی ) وزیر وقت آموزش و پرورش ـ دکتر پرویز خانلری ـ طی حکمی‎‎‏ وی را مامور تاسیس سازمان کتاب درسی ایران نمود . وی با یک گروه 12 نفری برای بررسی کتابهای غربی به کشورهای امریکا ، فرانسه و انگلیس رفــت و طی سه ماه بـه بررسی کتاب های درسی آنان اقدام نمود و پس از بازگشت با سایر اساتید از جملــه دکتر علی زرگری ، دکتر صادق مبین و چهار نفر دیگر ، کتاب‌های درسی را از کلاس 7 تا 12 به سبک جدید و با تصاویر آموزنده تالیف کرد . در این باره دکتر بهزاد می‌گفت : « تمام کتابهای درسی را که در کشور منتشر می شد به متخصصان و معلمان آن رشته ها می‌دادم و آنها را هم از نظر علمی و هم از نظر غلط املایی و رسم الخط بررسی می‌کردیم » . کتاب های علوم دوره‌ی ابتدایی و راهنمایی همراه با راهنمای معلم وی و گروهش در تاریخ آموزش ایران کم نظیراست . دکترتا سال 1345 در سمت رییس این سازمان بود و سپس به دلیل اختلاف با وزیر وقت آموزش پرورش ( دکتر هدایتی ) استعفا داد و سالهای بعد بــا توجه به دعوت‌های دوباره هرگز به آن سازمان برنگشت . وی می‌گفت : « نمی‌خواستم با آن سیستم نابسامان کار کنم . گفته بودم به شرطی می‌آیم که هدف مشخص باشد » . 

 

در جای دیگر نیز ذکر شده است: وی در سال های دهه 40 به همراه استاد فرزانه توران میرهادی و مربی بزرگوار ثمینه باغچه بان و خانم ایمن کتاب های جدید علوم سوم و چهارم ابتدایی را همراه راهنمای معلم آنها تالیف کرد وی در سال های بعد به همراه استاد احمد خواجه نصیر طوسی و شادروان هوشنگ شریف زاده سه جلد کتاب علوم تجربی با سه جلد راهنمای معلم برای سه کلاس دوره راهنمایی تالیف نمود که در تاریخ آموزش ایران کم بدیل است.

مقابله با آموزش نظریه داروین در مدارس

آموزش نظریه داروین در مدارس خیلی زود با مخالفت مذهبیون و البته برخی روشنفکرهای مخالف این نظریه قرار گرفت. از مجموعه تلاشهای این افراد برخی اسناد باقی مانده که از میان آنها می تواند به سند درخ‍واس‍ت‌ ان‍ج‍م‍ن‌ اص‍ل‍اح‍ات‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ ب‍خ‍ش‌ ت‍ه‍ران‌ م‍ب‍ن‍ی‌ ب‍رع‍دم‌ ت‍دری‍س‌ ف‍رض‍ی‍ه‌داروی‍ن‌ درم‍دارس‌ م‍ت‍وس‍طه‌ که در سال 1332 در کتابخانه ملی ایران به ثبت رسیده اشاره کرد:

 

 

پس از انقلاب

بعد از سال 57 در زمان انقلاب فرهنگی ایشان به زادگاه خود شهرستان رشت باز گشت و از سال 59 انجمن داروسازان گیلان افتخار همکاری با ایشان را داشت.

در دی‌ماه ۶۰ او که اکنون بیکار و شاید در جوّ خاص انقلابی- مذهبی آن سال‌ها به‌عنوان مبلغ نظریات داروین به‌نوعی مغضوب شده بود، به فکر استفاده از مدرک داروسازی خود افتاد و تهران پرهیاهو را به‌قصد صومعه‌سرا در استان گیلان ترک گفت تا مسوول فنی داروخانه‌ی «شفا»ی این شهر شود. ولی این بار نوبت داروسازان گیلانی بود که از او برای راه‌اندازی نشریه‌ی انجمن تازه تاسیس خود دعوت کنند. این بود که پس از یکی دو سال رفت و آمد بین صومعه‌سرا و رشت، مسوولیت فنی داروخانه‌ی «شرق» را در رشت پذیرفت و تا پایان عمر در این شهر ماندگار شد. راه‌اندازی جلسات علمی ماهانه در انجمن داروسازان، علاوه بر عضویت در هیات تحریریه و ویراستاری مجله‌ی «حکمت گیل»، ارگان انجمن داروسازان گیلان، از دیگر خدمات پربار او به جامعه‌ی پزشکی این استان بود.
در طول این همه سال‌ها به همت ایشان و هیئت مدیره انجمن داروسازان گیلان اولاـ سلسله سخنرانی‌هائی از اساتید معتبر ایران در انجمن ترتیب یافت که از آن جمله چندین سخنرانی را ایشان ایراد فرمودند. ضمن اینکه اقدام به انتشار مطالب تازه علمی بصورت نشریه داخلی انجمن انجام کرد که در آغاز به صورت پلی کپی از طریق مجله حکمت گیل برای همکاران پزشک و داروساز و دندان پزشک ارسال می‌گردید. 

پس از آنکه مجله حکمت گیل در انجمن داروسازان گیلان اجازه انتشاریافت ایشان به عنوان عضو هیئت تحریریه و ویراستار افتخار همکاری را به انجمن داروسازان گیلان دادند.

انجمن داروسازان گیلان در پنج شهریور سال 1371 ایشان را به عنوان استاد داروساز نمونه خود مورد تقدیر قرار دادند.

در سال 1379 فرهنگستان علوم پزشکی ایران بپاس خدمات پزشکی و فرهنگی استاد بهزاد از ایشان تقدیر نمود و به واسطه بیش از ۶۰ سال تدریس در زمینه‌های مختلف زیست شناسی، فیزیولوژی و ژنتیک عنوان پدر زیست شناسی نوین ایران را به ایشان اعطا کرد.

شورای شهر رشت در زمانی که آقای مهندس شگفت شهردار بودند در سال 1381 بخاطر خدمات عالمانه اش از تندیس ایشان درپارک سبزه میدان رشت با حضور عده کثیری از مردم فرهنگ دوست گیلان پرده برداری کردند.


در تیرماه سال 86 جمعی از فارغ التحصیلان دبیرستان البرز با همکاری خانه فرهنگ گیلان و جمع کثیری از همکاران پزشک و داروساز و گروه‌های پزشکی و مردم فرهنگ دوست گیلان از ایشان بطور شایسته ای در سالن خاتم الانبیاء تجلیل نمودند. و با بیش از ۶۰ سال تدریس در زمینه‌های مختلف زیست شناسی، فیزیولوژی و ژنتیک به عنوان «پدر زیست شناسی نوین ایران» معروف شد. در شهریور سال 79 در مراسمی از سوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور از مقام علمی دکتر محمود بهزاد و یک عمر تلاش او تجلیل شد . تندیس این دانشمند ایرانی به عنوان یکی از مفاخر گیلانی در سبزه میدان رشت قرار دارد . تا روزهای پایانی عمر نیز با همکاری انجمن داروسازان، مجلهٔ «حکمت» حاوی آخرین اطلاعات پزشکی و داروسازی را در رشت منتشر می‌کرد.

آخرین روزها:

دکتر بهزاد هشتم شهریور 1386در سن94 سالگی در رشت درگذشت. او تا آخرین روزهای زندگی و حتی گاه در بستر بیماری نیز از هر فرصتی برای ترجمه‌ی کتاب «ساعت‌ساز نابینا» (در زمینه‌ی تکامل) سود می‌برد. و سرانجام مرگ او نیز همچون زندگی‌اش زیبا و توام با آرامش بود.

دکترناصرجهانبخش دکتر،داروساز و  نائب رئیس جامعه داروسازان گیلان در باره آخرین روزهای حیات استاد محمود بهزاد می گوید: دکتر بهزاد درطول عمرپر بارشان به حق شعار (زگهواره تا گور دانش بجوی) را نصب العین خود نمود و تا آخرین ماههای عمر خود هم در دانشکده ادبیات و علوم انسانی گیلان مشغول تدریس روانشناسی فیزیولوژیک وهم در انجمن داروسازان گیلان بطور مستمر از ساعت 10ـ 9 صبح بکار تدوین و ترجمه مقالات علمی می‌پرداخت.ایشان بحق انسانی سرزنده ـ شادـ منظم و عاشق زندگی و خدمت بودند روزی از این روزهای آخرین ماههای زندگی در گفتگوئی دوستانه که با ایشان داشتم قطعه کوتاهی از مقدمه کتاب زائران غریب اثر«گابریل گارسیا مارکز» را برایشان خواندم، خیلی خوشش آمد و با صدای بلند گفت عالیست شاهکار است! 

همسر و فرزندان

محمود بهزاد بعد از دیپلم در سال 1311 با دختر یک روحانی که مادرهایشان باهم دخترعمه - دختر دایی بودند ازدواج کرد. وی صاحب 4 فرزند است که یک فرزند او ، دکتر فرامرز بهزاد استاد کرسی دانشگاه بامبرگ آلمان ، با نوشته ها و ترجمه های بسیاری که در مورد آثار کافکا و برشت داشته ، در ایران کاملأ شناخته شده است. دختر او ، پریچهر در دانشگاه مونیخ ، بخش تحقیقات دستگاه عصبی کار می کند. پسر دیگرش ، هوشنگ ، آرشیتکت است و در شیراز کار آزاد می کند و پسر اولش ، منوچهر ، در آلمان تحصیل کرد و در امور چاپ متخصص شده بود که در یک تصادف در نزدیکی زالسبورگ اتریش کشته شد.

تالیفات 
بیولوژی برای همه
آیا به راستی انسان زاده میمون است؟ (چاپ ۴(
بدن من (چاپ ۲(
علوم سال سوم دبستان های کشور
علوم سال چهارم دبستان های کشور
نکاتی چند دربارهٔ ژنتیک (چاپ ۲(
نکاتی چند دربارهٔ فیزیولوژی عمومی
نکاتی چند دربارهٔ فیزیولوژی اعصاب و غدد داخلی (چاپ ۲(
نکاتی چند دربارهٔ زیست شناسی (چاپ ۲(
نکاتی چند دربارهٔ روانشناسی فیزیولوژیک
داروینیسم و تکامل (چاپ ۹(
گیاه شناسی برای سال ششم طبیعی
علم (چاپ ۴(
روانشناسی حیوانی
تئوری تکامل و روانشناسی (چاپ ۲(
مغز آدمی از دیدگاه روانشناسی، جانورشناسی (در ۱۶ جلد(
قانون جنگل
ابعاد انسانی نوع آدمی
بیوتکنولوژی

 

ترجمه ها

راز وراثت (چاپ ۲)،

قرن داروین (چاپ ۲) ،

اسرار مغز آدمی (چاپ ۲) ،

تن آدم (چاپ ۲(،

علم وراثت ،

رمز تکوین ،

اسرار بدن زندگی ما به چه موادی بسته است ،

حیات و انرژی،

بیوگرافی پیش از تولد (چاپ ۲) ،

فقط یک تریلیون ،

روانشناسی فیزیولوژیک (چاپ ۲(،

جهان از چه ساخته شده است ،

سرگذشت زمین (چاپ ۴) ،

جهان چگونه آغاز شد،

شناخت حیات ،زندگی گیاهی - سرچشمهٔ زندگی (چاپ ۲(

سرگذشت زیست شناسی ،

زیست شناسی BSCS

محدودیت های رشد (چاپ ۲(،

زمین در خطر (چاپ ۳) ،

تکامل (سری طلایی) ،

گیاه شناسی (سری طلایی(،


کانی های جهان (سری طلایی) ،

وراثت و طبیعت آدمی ،

پاولف ،

آلرژی (زیر چاپ(،

آیا به راستی مردان برتر از زنان اند؟،

جهان در سراشیبی سقوط  ،

آسم (زیر چاپ(،

دانشنامهٔ عمومی (جهان جانداران) ،

شور هستی زندگی نامه داروین ،

راز تندرستی،

درس نامه پزشکی پیشگیری و پزشکی اجتماعی ویرایش ۱۴ (ترجمه و ویرایش(،


زمینه روانشناسی هیلگارد(ویرایش ۱۴)-

«ساعت‌ساز نابینا» -ترجمه دکتر محمود بهزاد و شهلا باقری -این اثر آخرین کار ترجمهٔ دکتر بهزاد است که پس از مرگش چاپ شد.

اغلب آثار استاد بهزاد توسط ناشران معتبر همانند بنگاه ترجمه و نشر کتاب، شرکت سهامی کتاب های جیبی، امیرکبیر، خوارزمی، 

/ 3 نظر / 100 بازدید
...

با عرض سلام و خسته نباشید جناب دکتر شما تو فیس بوک صفحه ای ندارین؟ چون بحثهاتون اونجا بیشتر مورد استفاده قرار میگیره حیفه که در حد یه وبلاگ باقی بمونه....

سایه

من خیلی راجع به دکتر محمود بهزاد سرچ کردم اینجا:http://issue-01.darwinday.ir/bh-cn.html یه گفتگویی از ایشون رو گذاشتن که ایشون گفته بودن اینکه انسان از نسل پستانداران هست قطعیه در حالی که تو قرآن صریحا گفته انسان از گل افریده شده و به آفرینش مستقیم انسان اشاره شده من واقعا موندم الان این نظریه تا جه حد درسته چند وقت پیش هم در اخبار شبکه 5 شنیدم که اینکه انسان از میمون و ایناس رد شده شما چیزی نشینیدین/؟

ف ف

با سلام مطلب شما برای اثبات درستی یک نظریه، بسیار سطحیه. گیرم جناب دکتر بهزاد خدا باور بودند. خب که چی؟!! انیشتین هم تیوری کوانتوم رو نپذیرفت. آیا باید گفت این نظریه اشتباهه؟!!! دکتر بهزاد هم ممکنه اشتباه کردند. و با این حرفا نمیشه اختلاف اساسی بین خلقت انسان از دید علم و از دید دین را نادیده گرفت.